Innovasjonskavalkaden 2024

Skrevet av: og

Publisert: 10. januar 2025

Januar markerer starten på et nytt år, og vi ser tilbake på et 2024 fylt med spennende prosjekter og nye erfaringer. I dette nyhetsbrevet deler vi noen av høydepunktene som har preget det forrige året i Sprint, og reflekterer over hva vi tror vil bli avgjørende for det kommende året. God lesning!

Generativ AI: Fra muligheter til virkelighet

De fleste selskaper har i løpet av de siste årene fått øynene opp for generative AI og verdien det kan tilføre. Stadig flere verktøy blir tatt i bruk hos små og store selskaper, og blir i økende grad en integrert del av arbeidshverdagen. Hos Sprint har vi hatt gleden av å bidra i en rekke prosjekter der generativ AI har spilt en sentral rolle. Resultatene viser hvordan teknologien kan drive verdiskaping – fra prosessforbedring til produktinnovasjon.

Innenfor tjenesteområdet innovasjon har vi i Sprint investert mye tid i å holde oss oppdatert og utforske nye muligheter. Vi har blant annet utforsket hvordan generativ AI-verktøy kan brukes til idéutvikling, prototyping og utforming av salgs- og markedsføringsinnhold. Mulighetene med generativ AI er mange, og teknologien har i stor grad revolusjonert måten vi arbeider med innovasjon. Gjennom året har vi også delt konkrete tips på LinkedIn om ulike generativ AI-verktøy som kan styrke innovasjonsarbeidet. Nå har vi samlet disse tipsene i en praktisk oppsummering som du finner her:

Noe av det mest inspirerende har vært å se hvordan ulike verktøy kan brukes konkret i de forskjellige fasene av innovasjonsprosessen. Fra verktøy som effektiviserer idéutviklingen, til bildegenereringstjenester som gjør det mulig å raskt sette opp landingssider og MVP-er – potensialet for å jobbe smartere og mer kreativt har aldri vært større. Vi har også laget en artikkelserie med praktiske eksempler på hvordan generativ AI kan bidra til produktutvikling, basert på et fiktivt case i dagligvarebransjen.

Les artikkelserien her:


Høsten 2024 opprettet vi også vår helt egen generativ AI Taskforce! En arbeidsgruppe som dedikerte ukentlig tid til innovasjonsarbeid internt i Sprint, med mål om å utforske en ny tjeneste ved bruk av generativ AI.

Illustrasjon av Sprint sin innovasjonsprosess og eksempler på generative AI-verktøy som kan benyttes.

Retail og FMCG: En storsatsning for Sprint


Det siste året har vi latt oss inspirere av de mange spennende innovasjonene innen retail – så mye at vi i fjor lanserte vårt eget nyhetsbrev dedikert til Retail & FMCG! Som et av våre satsingsområder er det viktig for oss å være tett på utviklingen, og nyhetsbrevet har blitt en arena for å dele innsikt om trender, forretningsmodeller, teknologi og muligheter i markedet. Gjennom nyhetsbrevene har vi blant annet utforsket hvordan slankemedisin, Generasjon Z og kreativ produktmarkedsføring påvirker bransjen. Vi har også dykket ned i AI-teknologiens påvirkning, fra generativ AI i produktutvikling til interaktive prøverom i butikk. Målet er å gi leserne et innblikk i både globale bevegelser og konkrete eksempler. Vi gleder oss til å dele mer spennende innhold fremover! Du kan abonnere på vårt retail nyhetsbrev her.


Hold deg oppdatert på retail & FMCG ved å melde deg på nyhetsbrevet vårt her

Det har vært utrolig spennende å følge denne bransjen, hvor raske endringer drives frem av utvikling i kundepreferanser, teknologi og konkurranse. Samtidig møter bransjen flere komplekse motsetninger: kundene ønsker stadig mer personalisering, men er tydelig skeptiske til bruk av persondata. Vi ser en økende etterspørsel etter bærekraftige og sirkulære løsninger, samtidig som varer skal leveres raskere og billigere. Dette er bare noen av motsetningene bransjen står ovenfor. Det blir spennende å se hvordan ulike aktører navigerer disse utfordringene, og hva det har å si for hvem som lykkes og hvem som faller bak. Vi ser frem til å følge utviklingen videre – særlig med tanke på hvordan Gen Z vil påvirke retningen bransjen tar.

Det siste året har vi også fått bistå på flere spennende prosjekter og initiativer innenfor innovasjon for flere etablerte retail-aktører. Her har vi jobbet med alt fra innovative workshops om teori til produktutvikling og innovasjonsstrategi. Vi har blant annet veiledet kunder i innovasjonsmetodikk, sett på produktporteføljer og utviklet nye produkter og merkevarer. Vi har eksempelvis jobbet tett med produktinnovasjon hos Nortura, hvor vi blant annet har jobbet med et helt nytt produkt "Prior Matprotein" som nå har lansert en egen nettbutikk. Les mer om hvordan Nortura jobber med produktinnovasjon her:


Les mer fra våre tidligere nyhetsbrev her:

Retail

Sprints debut på Arendalsuka

I snart 20 år har Sprint Consulting bidratt til å forme norsk næringsliv, men 2024 markerte et nytt kapittel – vårt første år som deltakere på Arendalsuka. Det hele ble sparket i gang med en paneldebatt under tittelen «Generativ AI som driver for innovasjon». Det var fullt hus på Studio Spornes på Tyholmen da vår egen Anniken Fjelberg innledet diskusjonen med millionspørsmålet: «Kan innovasjon overlates til generativ AI alene, og hva betyr dette for fremtidens selskaper?».

Blant hovedpoengene som kom frem, var at store selskaper allerede har tatt viktige steg, men at suksess krever langsiktig forpliktelse. Ansvarlig bruk av teknologien ble trukket frem som et ufravikelig premiss – ikke som en hindring for eksperimentering. Samtidig preger både skepsis og entusiasme perspektivene på hvordan generativ AI vil forme fremtiden, spesielt sett med norske øyne. Sistnevnte er noe vi også opplever hos våre kunder og deltakere på seminarene våre. Det er stor entusiasme for å ta i bruk generative AI-løsninger, men mange avventer interne retningslinjer før de kan realisere teknologiens fulle potensial. Vi ser at flere allerede er godt i gang, og vi tror at tydelige rammer vil åpne for både økt effektivitet og inspirasjon i arbeidet fremover.

Sprint hadde også gleden av å delta i flere spennende diskusjoner sammen med våre samarbeidspartnere under årets Arendalsuka. Blant høydepunktene var presentasjonen av rapporten «Mobilitet 2040», et samarbeidsprosjekt mellom Sprint og Beta Mobility på oppdrag fra NHO. Vår prosjektleder, Key Rosenstock, presenterte hovedfunnene, som dannet grunnlaget for en engasjerende paneldebatt i regi av NHO: «Hvordan kan den digitale transportrevolusjonen bli en del av NTP?». Sirkulærøkonomi stod også høyt på agendaen, og vi var stolte over å være til stede under lanseringen av Porfyr – en markedsplass for overskuddsmasser i bygg- og anleggsnæringen. Tjenesten er resultatet av et flerårig samarbeid mellom Sprint og Bærum kommune, og vi fulgte debatten med stor entusiasme. Arrangementet viste hvordan innovative løsninger som Porfyr kan bidra til smartere ressursutnyttelse og en mer bærekraftig bygg- og anleggsbransje.


Du kan lese mer om vår debut på Arendalsuka her:

Fullt hus under vår paneldebatt om generativ AI. Foto: Cecilie Skjong

Å lykkes med selskapsinnovasjon i krevende tider

2024 har, i likhet med tidligere år, vært preget av en utfordrende markedssituasjon. I slike tider ser vi at mange store selskaper justerer fokus fra innovasjon til å sikre daglig drift. For større konsern er dette spesielt utfordrende. Høy risikoeksponering, etablerte forretningsmodeller og komplekse strukturer gjør det vanskelig å skape rom for fleksibilitet og eksperimentering. Samtidig vet vi at det er nettopp i krevende tider at mulighetene oppstår for dem som evner å utfordre og revitalisere måten de jobber på.

Dette temaet var noe som ble diskutert på vårt arrangement under Oslo Innovation Week. Her hadde vi gleden av å invitere til panelsamtale om selskapsinnovasjon sammen med TOMRA, Aker BioMarine og Fortum på vårt kontor i Karl Johans gate. Med fullsatt sal og et engasjert publikum fikk vi en ærlig og innsiktsfull diskusjon om hvordan store, etablerte selskaper kan lykkes med innovasjon i et komplekst og raskt skiftende marked.

Noen av hovedtemaene som ble diskutert var nettopp balansen mellom å bedre eksisterende virksomhet med nye muligheter, viktigheten av ledelse i innovasjonsprosesser, hvordan selskaper kan opprette strukturer for å samle ideer og hvordan ressurser skal allokeres til innovasjon. Vi kom oss heller ikke unna en diskusjon om hvordan vi tror generativ AI vil spille en rolle i fremtiden for innovasjon.Det er spesielt viktig at man også i usikre tider satser på innovasjon, og at dette er noe som igangsettes av toppledelsen. Trond Atle fra Aker BioMarine fremhevet nettopp dette og understreket viktigheten av at toppledelsen må eie og drive innovasjon nedover i organisasjonen og vise at det fungerer. Når ledelsen går foran med et godt eksempel, vil resten av organisasjonen naturlig tilpasse seg. Gustav i Fortum bygget videre på dette poenget med at strategi er en ledelsesoppgave og innebærer å ta stor risiko, noe som gjør at det er kritisk at ledelsen setter retningen, bygger kultur og viser vei for at de ansatte skal følge etter. Bing Zhao delte også hvorfor en sterk innovasjonskultur er viktig, og hvordan dette er en del av kjernen til Tomra som selskap. Vi i Sprint ser dette som en nøkkelfaktor: Når toppledelsen tar ansvar og viser vei, påvirker det hele systemet for innovasjon. De virkelig store endringene starter alltid på toppen.

Du kan lese mer fra vårt arrangement her:

Oslo Innovation Week på våre kontorer. Foto: Camilla Ulven Børsum, Sprint Consulting

Utsikter for 2025

Det siste året har bydd på spennende utfordringer og muligheter, og vi gleder oss til å se hva det neste året bringer.Vi er spesielt spente på hvordan generativ AI vil fortsette å definere innovasjonsarbeidet og hvordan den økonomiske situasjonen og utfordringer i verden og markeder vil påvirke hvorvidt innovasjon vil være høyt på agendaen for virksomheter.Én ting er sikkert: Innovasjon blir bare viktigere i en verden som endres stadig raskere. Vi ser frem til å følge både små startups og store konsern i deres arbeid med å skape løsninger som driver verden fremover.

For å runde av dette nyhetsbrevet har vi spurt tre på kontoret hva de tror om utsiktene for innovasjon i 2025:

Da blir det også spennende å se hvilken rolle vi i Sprint får ta i det hele, og hvordan vi kan bidra til å skape varig verdi. Vi er i alle fall veldig motiverte og gleder oss til et innholdsrikt og fartsfylt 2025! Takk for at dere ble med oss på denne reisen gjennom 2024! Vi gleder oss til et nytt og spennende innovasjonsår!

Åshild  Fossum

Åshild Fossum

Senior Manager | Leder for Innovasjon