Intervju med Telia Norge: Hvordan skape gode synergier og fostre innovasjon gjennom samarbeid med startups?

Skrevet av: , og
Branny Lin

Publisert: 22. august 2024

I en verden hvor teknologi utvikler seg raskere enn noensinne, står norske bedrifter overfor både utfordringer og muligheter i møte med fremtiden. Som en av Norges ledende aktører innen telekommunikasjon, ønsker Telia Norge å stå i forkant av denne utviklingen, og er drevet av en visjon om innovasjon og fremtidsrettet tenkning. Hvordan spiller visjonen seg ut i praksis?

Vi har tatt en prat med Bjørn Martin Worsøe, strategidirektør i Telia Enterprise, for å dypdykke i selskapets tilnærminger til innovasjon, deres arbeid med 5G og IoT, og hvordan Telia, ved hjelp av Sprint, samarbeider med startups for å utforsker ny teknologi.

Bjørn Martin har vært en sentral figur i Telia Norge i over syv år, og har i dag ansvar for strategi og forretningsutvikling i Telia Enterprise. Hans varierte karriere, som spenner fra Røde Kors til Utenriksdepartementet og videre til telekom-industrien, gir ham et unikt perspektiv på innovasjon.

Hva slags selskap er Telia Norge, og hva gjør Telia Norge Enterprise?

— Telia Norge er en nøkkelspiller i den nordiske telekom-industrien, og er mest kjent for å levere mobil- og datakommunikasjonstjenester til privatkunder og bedrifter. I Telia Enterprise leverer vi disse tjenestene supplert med løsninger som binder dem sammen, eksempelvis sentralbordtjenester, sikkerhetssystemer og brannmurer. I motsetning til privatsegmentet, som i stor grad er sentrert rundt underholdning, representerer Telia Enterprise skreddersydde løsninger knyttet til kritisk infrastruktur. Vi tilbyr for eksempel avansert bruk av 5G og IoT-teknologier til store norske bedrifter.

Droner over 5G-nettet kan være fremtiden i blant annet bygg- og anleggsbransjen.

Hvordan organiseres innovasjon i Telia?

— Da tror jeg at vi må bla opp i historiebøkene. Telia er et internasjonalt selskap med hovedkontor i Sverige, dette innebærer at noen av Telias innovasjonsinitiativer blir sentralstyrt gjennom en innovasjonsavdeling i Sverige som kalles Divisjon X. Divisjon X het opprinnelig Telia Next, og var først en del av Telia Norge sitt innovasjonsinitiativ. Etter hvert skjønte vi at det var litt klønete å kun ha en innovasjonsavdeling i Norge, så på et tidspunkt byttet Telia Next navn til Divisjon X og ble flyttet opp til hovedkontoret i Sverige for å bli sentralstyrt. Faktisk var Sprint med på å bygge opp denne avdelingen den gang da, så det er jo veldig morsomt å se tilbake på! Samtidig ble en «ny» versjon av Telia Next bygget opp i Norge med litt andre ansvarsområder, og fungerer i dag som et subsett av Divisjon X.

Hvordan fordeler dere nå innovasjonsarbeidet mellom Divisjon X og Telia Next?

— I dag jobber Divisjon X med teknisk utvikling, plattformer og spesielt med introduksjon av ny IoT-teknologi på tvers av land og avdelinger. De er på en måte Telias arm for teknologi og løsningsinnovasjon. Mye av produktutviklingen finner altså sted i regi av hovedkontoret og skaleres til resten av konsernet.


— I Telia Next er vi en god gjeng som driver med forretningsutvikling for norske kunder med norske behov. Vi har også innovasjonsprosjekter som er skreddersydd for det norske markedet, og disse er ofte fokusert rundt kundeprosjektene våre. Det er en veldig viktig del av vår strategi å jobbe tett med kundene våre for å finne konkrete løsninger på deres problemer, og da tror jeg at de innovative idéene også må forbli lokale.

Telia 5G Lab er en del av Telia Next. Her kan ulike typer 5G-enheter teste teknologien til Telia.

Spennende! Har du et eksempel på et innovasjonsprosjekt dere har jobbet med i Telia Next?

— Et av de mest bemerkelsesverdige eksemplene på Telia Norges innovasjonsarbeid tror jeg må være prosjektet med Posten Norge. Her leverte vi et innendørs 5G-nett til Postens logistikkterminal i Drøbak, som antakeligvis er Nordens største privatnettinstallasjon i en logistikkterminal.

— Posten hadde i utgangspunktet en ganske enkel use case. De bruker skannere for å registrere pakker, og de må ha dekning overalt. Med Wi-Fi fikk de ustabil dekning, men med 5G-nettet får de både bedre dekning og høyere sikkerhet. Derfor installerte vi innendørs 5G-nett. Denne typen åpen innovasjon og samarbeid med kunder er kjernen i vår strategi for å drive frem nye teknologiske løsninger og forbedre eksisterende tjenester. Det ser vi også eksempler på fra gjennom vårt mentorprogram Telia Startup.

På Bring Warehousing sin terminal i Drøbak utenfor Oslo, implementerte Telia et splitter nytt privat 5G-nett.

Mentorprogramet Telia Startup er i gang igjen, kan du fortelle litt om hva dette innebærer?

— Telia Startup-programmet er en viktig del av vår innovasjonsstrategi. Dette programmet tillater oss å samarbeide tett med startups for å sammen utforske nye konsepter og teknologier. Det er en vinn-vinn-situasjon hvor startups får tilgang til vår ekspertise og infrastruktur, mens vi får en bredere forståelse for hvordan vår teknologi kan bidra inn i nye innovative løsninger og være med på å drive samfunnet videre. Vi ser på dette som en gylden mulighet til å være i forkant av teknologisk innovasjon, samt bidra til å sette fart bak spennende bruk av blant annet kommunikasjonsteknologi!

Telia Startup er et corporate startup-program som kobler spennende gründerbedrifter med Telias teknologi og mentorer for å fremme innovasjon og verdiskaping. Mentorprogrammet er for gründere som har en forretningsidé som tar i bruk kommunikasjonsteknologi (f.eks. 5G, IoT, mobilitetsdata eller nettverk) for å skalere. Programmet gir utvalgte startups tilgang til Telias kompetanse, teknologi og nettverk gjennom et målrettet samarbeid. Sammen med startupsene ønsker Telia å utfordre omgivelsene og utforske nye bærekraftige løsninger for mennesker og samfunn. Sprint er en av partnerne inn i årets program, og vil sammen med Skyfall bidra med innhold i programmet knyttet til forretningsutvikling og kapitalinnhenting.

Deltakerne i Telia Startup samarbeider med Telias mentorer for å utforske nye teknologiske løsninger.

Du nevner at Telia Startup er et «vinn-vinn»-prosjekt, vil du utdype det litt?

— Telia Startup er utformet som et «vinn-vinn»-prosjekt fordi det gir begge parter mulighet til å lære og vokse. Startups får muligheten til å skalere sine løsninger ved hjelp av Telias infrastruktur og markedskunnskap, mens vi får innsikt i hvordan innovative gründere jobber raskt og tenker smidig. Det er et slags privilegium for oss å få lov til å jobbe med kreative, flinke folk. De ansatte internt står faktisk i kø for å få delta som mentorer!

— I tillegg er det svært nyttig, i de tilfellene hvor vi finner helt konkrete samarbeidsmuligheter, å se hvordan vår teknologi kan anvendes i nye konsepter og brukergrupper. For to år siden var Asistobe med i Telia Startup, hvor vi sammen utforsket hvordan vår telekom-data kan brukes for å optimalisere kollektivtransport. Dette er et typisk partnerskap med stort potensiale for å skape synergi, og som driver frem innovasjon og verdiskaping for begge parter. Vi som jobber i store selskaper, har helt klart veldig godt av å lære en ting eller to fra startup-verdenen!

Telia har nå åpnet søknadsportalen til sitt neste mentorprogram, Telia Startup!

Vi heier på selskaper som ønsker å fremme innovasjon gjennom gjensidig kompetanseutvikling, og vi ser frem til å være en samarbeidspartner i årets Telia Startup. Telia har nå åpnet for søknader til neste program, så dersom dette vekket interesse og nysgjerrighet, oppfordrer vi deg til å lese mer og søke til Telia Startup 2024 her.

Ta gjerne kontakt for en prat om hvilke grep ditt selskap kan gjøre for å fremme innovative initiativer!

Åshild  Fossum

Åshild Fossum

Senior Manager | Leder for Innovasjon