Møt Tobias — en av våre tungvektere innen strategi
Publisert: 5. april 2022
Tobias er leder for strategiteamet i Sprint, og brenner for å gjøre strategi gøy og konkret! Han kom til Sprint med bakgrunn som konsulent fra PwC Consulting, og erfaring som forretningsutvikler for en start-up i Barcelona. Interessen for strategi og vekst har alltid stått sterkt og ført ham inn i mange spennende prosjekter. I denne artikkelen blir du bedre kjent med Tobias, får mer innblikk i hva det betyr å være konsulent i Sprint, og til slutt røper han hvilke planer teamet har for strategisatsningen fremover.
Korte fakta:
Brenner for: Hjelpe selskaper med å identifisere og forfølge vekstmuligheter.
Ser etter i en kollega: Initiativ, energi og humor.
Gjør når han har fri: Bruker mye tid med familie, venner og all slags trening og sport. Stor energi og et ønske om å få med seg alt som skjer, gjør at han sjeldent sitter i ro.
Funfact: Jobbet en sommer i en barnehage for autistiske barn i en «liten» landsby (bare 10 millioner mennesker) i Kina. Kan derfor imponere med noen kinesiske fraser.
– Kan du fortelle litt om hva det betyr å være konsulent i Sprint, og hvordan en arbeidsuke ser ut?
Som konsulenter i Sprint er vi enkelt forklart rådgivere og «eksperter» innen ulike fagområder og bransjer som blir lånt ut til forskjellige selskaper for en periode. Det kan være at selskapet trenger hjelp med å løse et problem, finne smarte måter å gjøre ting på, eller analysere hvor de skal vokse de neste årene. Ikke alle store bedrifter eller små foretak sitter på ressursene for å kunne gjøre alt dette selv. I flere tilfeller opplever selskap også at de har behov for et perspektiv fra «utsiden» for å kunne ta objektive vurderinger og ikke minst ta i bruk erfaringer fra lignende problemstillinger.
Nå har jeg prosjektlederansvar på et kundeprosjekt, personalansvar for yngre konsulenter, samt ansvar for å lede vår strategisatsning. Arbeidsukene varierer mye, både for meg, og hvis man skulle sammenlignet på tvers av oss som jobber i Sprint. Hvis man likevel skal lage eksempel kan en vanlig arbeidsuke inneholde mange av aktivitetene under:
Eksempel på aktiviteter i løpet av en arbeidsuke.
Vil du gi noen eksempler på prosjekter du har jobbet med?
Et prosjekt jeg husker spesielt godt var da vi jobbet for en kunde innen transport som gjorde det godt i Norge, men ville undersøke om de kunne vokse internasjonalt. Da gjennomførte vi markedsanalyser og lønnsomhetsanalyser og så det opp mot selskapets styrker for å vurdere om noen markeder var interessante for lansering. Vi endte med en prioritert liste med til markeder de kunne gå inn i, og vekststrategi per marked som gjorde det enklere for kunden å beslutte et godt neste steg. Et annet prosjekt var for en kunde som hadde ønsket å utvide sitt tjenestetilbud til flere segmenter. Dette innebar utvikling av forretningsstrategi, go-to-market-strategi, business-case og verdsettelse av konseptet.
– Som leder for Sprint sin strategisatsning, kan du fortelle litt om ambisjonene for dette området fremover?
Sprint har det siste året sett en enorm etterspørsel etter våre tjenester for strategi og vekst. Ambisjonen vår er å fortsette veksten, gjennom å jobbe med det vi kaller «morgendagens virksomheter»; fremoverlente selskaper med fokus på vekst, som har lyst å utfordre dagens situasjon og rammevilkår. Dette er også selskapene vi synes det er kulest å jobbe med! De siste årene har vi også sett hvor viktig det er for selskaper å jobbe kundesentrisk for å skape den beste kundeopplevelsen og kundereisen, gjerne over flere kanaler parallelt. Vi hjelper derfor selskaper med å oversette strategisk ambisjon om å være kundens førstevalg til hvordan de rigge seg teknisk, taktisk og organisatorisk for å levere en lojalitetsskapende og sømløs kundereise og bruke det som et konkurransefortrinn.
– Har du noen råd til selskaper som vil lykkes med vekst?
Det kan være krevende å få nok struktur og fart i arbeidet med vekst. Jeg vil anbefale selskaper å gjøre tydelige prioriteringer på hvilke områder de skal vokse innen, gjerne gjennom å utvikle en vekststrategi som tillegg til forretningsstrategien. Jeg ser også at de selskapene som lykkes best, evner å jobbe med vekst innen eksisterende kjernevirksomhet og samtidig jobbe med helt nye inntektsstrømmer. I Sprint har vi definert noen suksesskriterier som vi mener er viktige for å lykkes med sin vekststrategi. Et av disse er å prioritere faktiske ressurser til vekstarbeid, og ikke kun snakke om det. Et annet er å våge å tenke stort og ta noen “bets” for å vokse.
– Vil du gi noen eksempler på prosjekter du har jobbet med?
Et prosjekt jeg husker spesielt godt var da vi jobbet for en kunde innen transport som gjorde det godt i Norge, men ville undersøke om de kunne vokse internasjonalt. Da gjennomførte vi markedsanalyser og lønnsomhetsanalyser og så det opp mot selskapets styrker for å vurdere om noen markeder var interessante for lansering. Vi endte med en prioritert liste med til markeder de kunne gå inn i, og vekststrategi per marked som gjorde det enklere for kunden å beslutte et godt neste steg. Et annet prosjekt var for en kunde som hadde ønsket å utvide sitt tjenestetilbud til flere segmenter. Dette innebar utvikling av forretningsstrategi, go-to-market-strategi, business-case og verdsettelse av konseptet.
– Som leder for Sprint sin strategisatsning, kan du fortelle litt om ambisjonene for dette området fremover?
Sprint har det siste året sett en enorm etterspørsel etter våre tjenester for strategi og vekst. Ambisjonen vår er å fortsette veksten, gjennom å jobbe med det vi kaller «morgendagens virksomheter»; fremoverlente selskaper med fokus på vekst, som har lyst å utfordre dagens situasjon og rammevilkår. Dette er også selskapene vi synes det er kulest å jobbe med! De siste årene har vi også sett hvor viktig det er for selskaper å jobbe kundesentrisk for å skape den beste kundeopplevelsen og kundereisen, gjerne over flere kanaler parallelt. Vi hjelper derfor selskaper med å oversette strategisk ambisjon om å være kundens førstevalg til hvordan de rigge seg teknisk, taktisk og organisatorisk for å levere en lojalitetsskapende og sømløs kundereise og bruke det som et konkurransefortrinn.
Har du noen råd til selskaper som vil lykkes med vekst?
Det kan være krevende å få nok struktur og fart i arbeidet med vekst. Jeg vil anbefale selskaper å gjøre tydelige prioriteringer på hvilke områder de skal vokse innen, gjerne gjennom å utvikle en vekststrategi som tillegg til forretningsstrategien. Jeg ser også at de selskapene som lykkes best, evner å jobbe med vekst innen eksisterende kjernevirksomhet og samtidig jobbe med helt nye inntektsstrømmer. I Sprint har vi definert noen suksesskriterier som vi mener er viktige for å lykkes med sin vekststrategi. Et av disse er å prioritere faktiske ressurser til vekstarbeid, og ikke kun snakke om det. Et annet er å våge å tenke stort og ta noen “bets” for å vokse.
– Hvorfor ville du jobbe i Sprint?
Det var mange grunner til at jeg ville jobbe i Sprint, blant annet den nedpå og jordnære selskapskulturen. Sprint var en god blanding av management consulting og entreprenørskapsånd. Jeg opplever at vi klarer å kombinere faglig tyngde med en smidig tilnærming, og at det er stort rom for å ha det gøy på jobb. Her kan jeg være med å påvirke hvilken retning selskapet tar, samtidig som jeg får jobbe med strategi og vekst — som er det jeg brenner for.
Tobias Martens
Senior Manager | Leder for Strategi