Sniktitt på hvordan generativ AI vil påvirke retail

Skrevet av: og

Publisert: 11. april 2024

Retailbransjen står overfor en spennende æra av innovasjon, takket være generativ kunstig intelligens (AI). Generativ AI transformerer måten vi tenker på produktutvikling, kundeopplevelse og markedsføring. I dette nyhetsbrevet vil vi utforske 5 spennende muligheter generativ AI skaper for retail-sektoren, med inspirerende eksempler.

Hold deg oppdatert på retail & FMCG ved å melde deg på nyhetsbrevet vårt her

Bedre kundeopplevelse med digitale prøverom

Generativ AI har potensiale til å totalt endre måten vi shopper på ved å forbedre og personlisere kundeopplevelsen på måter vi ikke har sett før. Et eksempel på dette er AI-drevne løsninger for å prøve produkter virtuelt. I en undersøkelse av Adobe oppga 71% av respondentene at de tror at å bruke generativ AI til å prøve på produkter virtuelt før kjøp kan betrygge de når de tar shopping-beslutninger. Det er allerede en rekke aktører som har utviklet og testet generativ AI-løsninger som tillater kunden å prøve klær, smykker, tilbehør og også sminke virtuelt. Denne utviklingen kan bidra til å redusere returfrekvensen drastisk, i tillegg til å gi en helt ny shopping-opplevelse som er mer engasjerende, interaktiv og personlig tilpasset.

Levi’s er ett av flere selskaper som tester AI-genererte modeller der forbrukeren skal kunne prøve klærne på modeller som ligner dem selv. De har inngått partnerskap med et digitalt mote-studio som heter Lalaland.ai som skaper realistiske AI-genererte mote-modeller. 

Levi Strauss & Co

En annen aktør som eksperimenterer og tester bruk av generativ AI for å endre shopping-opplevelsen er Snapchat. I 2023 lanserte de AR linser bygget på generative AI. I følge Snapchat Newsroom har de for eksempel inngått samarbeid med sminkemerket Supergoop! for å tilby en "AR try-on" linse i Snapchat som lar brukeren "påføre" fire ulike leppestift farger på seg selv. Det gjør det mulig å se hvordan akkurat den spesifikke fargen passer, uten å måtte teste den på fysisk. 

Snapchat Newsroom

Det er ingen tvil om at det blir veldig spennende å følge utviklingen av løsninger for virtuell prøving videre. Hvor gode kommer de til å bli? Vil det bli mulig å se nøyaktig hvordan for eksempel et plagg vil folde seg og sitte på akkurat din kropp? Uansett ser vi et stort potensial for retail-aktører til å kunne øke salg, redusere returfrekvens og forbedre kundeopplevelsen, hvis disse løsningene blir gode nok.

Forespeile morgendagens trender med generativ AI

Generativ AI kan identifisere og forutsi kommende trender ved å analysere store mengder data fra ulike kilder. Dette gir retail-selskaper en unik mulighet til å være i forkant av markedsutviklingen og tilpasse produktinnovasjon, sortiment og markedsføringsstrategi deretter.

L’Oréal er et eksempel på et selskap som har investert i å utvikle en trend-spotter for å analysere data fra blant annet sosiale medier for å forutsi kommende skjønnhetstrender. På L’Oréal sin nettside beskriver de trend-spotteren som en "AI Trend Detection Engine" som leser alt skjønnhetsinfluensere, kjendiser og bransje-spesialister skriver og deler på nett. Den er trent opp til å bruke denne dataen og spotte nøkkelord som kan lede til utvikling av fremtidens produkter. Generativ AI kan være nøkkelen til å være i front av konkurrentene på nye trender samt oppdage kundenes nye ønsker, kanskje til og med før de vet det selv.

L’Oréal

AI shopping- og kundeservice assistenter

Det er også et enormt potensial knyttet til spesialiserte AI-assistenter av ulike typer. Kundeopplevelsen kan både forbedres og effektiviseres, i tillegg til at kunder kan få en helt ny form for shopping service.

Klarna sin AI-assistent er et godt eksempel. I februar 2024 annonserte Klarna sin AI-assistent som skal forbedre shopping- og betalingsopplevelsen for deres 150 millioner kunder globalt. I følge en artikkel på Klarna sin nettside gjennomførte AI-assistenten 2.3 millioner samtaler bare i løpet av den første måneden, som tilsvarer to tredjedeler av Klarnas kundeservice chats. Den gjør med det jobben til hele 700 fulltidsansatte. De har også sett store forbedringer i kundekommunikasjon på tvers av land grunnet språkstøtten fra generativ AI. 

Et annet eksempel på hvordan generativ AI revolusjonerer shopping-opplevelsen er eBay sin ShopBot. De skriver på sine nettsider at de har lansert en egen shopping assistent som skal bistå kunden med shopping på et helt nytt nivå. Kunder kan dele bilder, tale eller tekst for å indikere hva de søker etter, og få tilpassede produktforslag. Det er også mulig å holde en samtale med ShopBoten for å få så god og tilpasset hjelp og forslag som mulig. I mylderet av klesplagg som er tilgjengelig i butikker, både på nett og fysisk, så er det mye tid å spare ved å for eksempel ta et bilde av sidemannen sin genser, laste det opp i ShopBoten, og be den komme med forslag på produkter som ligner på akkurat den genseren. Hvis du ønsker å få forslag i en spesifikk farge og innen en spesifikk priskategori kan du presisere det også. 

Stadig flere utvikler nye produkter med gen AI

En rekke aktører har begynt å ta i bruk generativ AI for å utvikle og designe nye produkter. Ser vi til butikkhyllene, kan vi allerede finne mange spennende eksempler. Generativ AI kan brukes til å utvikle nye smakskombinasjoner på eksisterende produkter, helt nye produkter, emballasje- og produktdesign. Vi skal nå trekke frem noen spennende eksempler, som forhåpentligvis gir inspirasjon til bruk av generativ AI i produktutvikling.

Mikkeller utvikler nye ølsmaker med gen AI

Danske Mikkeller skriver på sine nettsider at de har brukt AI til å utvikle to nye ølsmaker. Algoritmen har analysert data om eksisterende smaksprofiler, ingredienser og bryggemetoder for å komme opp med nye forslag. De har også brukt generativ AI til å komme opp med navn, logo, design og pakketering.

Mikkeller

IKEA bruker gen AI til å designe møbler

Ikea trener AI-modeller på møbler fra 1970- og 1980-tallet. I følge Ikea har de basert på dette brukt generativ AI til å utvikle nye produkter, og kan på den måten trekke inn tidligere stiler og lage nye design basert på dette.

IKEA

Firmenich bruker AI til å gjenskape smaker

Aromaprodusenten Firmenich, lagde allerede i 2020 en smak av grillet kjøtt til bruk i plantebaserte måltider ved hjelp av generativ AI. Ved hjelp av AI kunne de dra nytte av flere råvarer, og bedre forstå hvordan smaker påvirkes av hverandre. Food Dive skriver at Firmenich har gått foran, og vært blant de første til å bruke generativ AI i utviklingen av nye produkter.

Firmenich

Coca-Cola utvikler smak og design med gen AI

Coca-Cola skriver på sine nettsider at deres nye brus, Y3000, er laget ved hjelp av generativ AI. Med en kombinasjon av menneskelig og kunstig intelligens utviklet de både smak og design på produktet.

Coca-Cola

Gucci bruker generativ AI til produktutvikling

I følge Vogue preges fashion weeks av AI-genererte plagg, og flere, særlig nye merker som etablerer seg, bruker generativ AI til å forutsi forbrukertrender og designe nye plagg. Bildet til høyre er fra Guccis lokale i Chengdu, som er designet med hjelp fra generativ AI (hentet fra designstudioet Random Studio). Gucci har også laget NFTs, eller digital kunst, ved bruk av generativ AI. Dette bidrar til å skape et univers og interesse rundt de fysiske produktene.

Gucci

Automatisert innhold og personlig produkttilpasning

Generativ AI vil bli et kraftfullt virkemiddel i markedsføring fremover. Til tross for at kunder har ulike preferanser og faktorer de er opptatt av når de skal kjøpe et produkt eller en tjeneste, så er markedsføringen i dag i stor grad uavhengig av hvilke kunder selskapet forsøker å nå ut til. Med generativ AI kommer vi nok til å se mer markedsføring og annonser som er skreddersydd til hver enkelt kunde.

Generativ AI kan også brukes til å lage høykvalitets markedsføringsinnhold og samtidig redusere tidsforbruket og kostnadene knyttet til innholdsskaping. Et spennende eksempel her er Amazon Ads, som rullet ut en bildegenerator. Basert på generativ AI bidrar bildegeneratoren med å skape mer engasjerende innhold. En artikkel av Amazon beskriver at løsningen kan fjerne kreative barrierer, ved at en bytter ut hvit bakgrunn, med en bakgrunn som gir produktet kontekst og miljø, som kan treffe ønsket målgruppe bedre. Dette muliggjør mer kreative og engasjerende annonser, på en mer effektiv måte.

Amazon Ads

Ta kontakt!

Generativ AI er ikke bare en teknologisk nyvinning; det er en katalysator for forandring og innovasjon i retail-bransjen. Ved å omfavne disse trendene kan selskaper ikke bare forbedre sin egen effektivitet og lønnsomhet, men også tilby en mer engasjerende og personlig kundeopplevelse.

Håper dette nyhetsbrevet ga inspirasjon til å utforske mulighetene som ligger innenfor generativ AI. Vi i Sprint holder oss oppdatert på utviklingen av generativ AI og har tro på at det vil medbringe store endringer i retailbransjen i årene som kommer. Ønsker ditt selskap å utforske disse mulighetene nærmere? Vi i Sprint tar gjerne en prat om hvordan generativ AI kan transformere din virksomhet og gi deg et konkurransefortrinn.

Hold deg oppdatert på retail & FMCG ved å melde deg på nyhetsbrevet vårt her

Ønsker du å ta en prat om mulige prosjekter eller diskutere noe av innholdet i artikkelen? Ta gjerne kontakt med Øistein Haraldstad for en prat!

Øistein Offergaard Haraldstad

Øistein Offergaard Haraldstad

Partner

Skrevet av: og

Publisert: 11. april 2024