Hvordan utvikle nye produkter på rekordtid med generativ AI - del 2

Skrevet av:

Publisert: 11. september 2024

Hvert år lanseres det hundrevis av nye produkter i dagligvare, og like mange forsvinner ut av butikkhyllene. Bak produktene ligger det utallige arbeidstimer og investeringer i produktutvikling, i håp om en vellykket lansering. I Sprint mener vi at å kombinere innovasjonsmetodikk med generativ AI kan hjelpe selskaper med å redusere tid og kostnader, og bidra til at man utvikler de riktige produktene. Vi har god erfaring med å integrere generative AI-verktøy i innovasjonsprosessen, fra å identifisere trender og kartlegge kundepreferanser til å trekke ut nøkkelinnsikt fra omfattende rapporter.

I denne artikkelserien deler vi våre beste tips til hvordan du kan bruke ulike generative AI-verktøy i produktutvikling, gjennom konkrete eksempler fra et fiktivt case i dagligvarebransjen. Vi vil ta deg gjennom de ulike stegene i innovasjonsprosessen og vise hvordan verktøy som eksempelvis Perplexity, ChatGPT, Ideogram og Gamma kan gi verdifull innsikt og effektivisere arbeidet. Vi fokuserer også her på de tre siste stegene av innovasjonsprosessen - fra prototyping til testing og skalering. Hvis du ønsker å lese mer om generative AI-verktøy som kan brukes i de første stegene av prosessen, finner du del 1 av artikkelserien her.

Illustrasjon av Sprints innovasjonsprosess og eksempler på generative AI-verktøy som kan benyttes i de ulike fasene av innovasjonsarbeidet.

Prototyping og testing

Målet med prototyping og testing er å få en bedre forståelse av hvordan idéen faktisk bør utformes som et produkt, etter å ha validert en interesse fra kunder i idévalideringsfasen. Dette kan gjøres med enkle tester og eksperimenter for å vurdere ulike aspekter av et produkt som for eksempel utforming og emballasje.


Lage produktskisser i Ideogram

Ved hjelp av enkle produktskisser er det mulig for kunder å gi tilbakemelding på prototyper før produktet fysisk lages. Generativ AI kan lage produktskisser mye raskere og billigere enn hva vi har kunnet før. Et verktøy som kan benyttes til dette er bildegenereringsverktøyet Ideogram. Fordelen med Ideogram sammenlignet med andre verktøy er at det har et enkelt brukergrensesnitt med mange funksjonaliteter, og er god på å gjengi tekst og loger sammenlignet med eksempelvis Midjourney. I tillegg er det lite kostbart sammenlignet med andre tjenester, og det aller meste her er gratis å bruke slik at du enkelt kan komme i gang med bildegenereringen.


Bildene kan brukes til å gjennomføre geriljaintervjuer, der målet er å komme i kontakt med forbrukere på gaten eller i butikk for å få deres tilbakemeldinger på emballasje, farger og produktets generelle appell. Intervjuene består av et lite antall spørsmål og tar kort tid for forbrukeren, noe som gjør det mulig å samle inn verdifull informasjon raskt og effektivt.


En av de største fordelene ved å bruke generativ AI er at det kan kombineres med fysiske tester og intervjuer for å gjennomføre eksperimenter med ekte kunder. Selv om generativ AI ikke kan erstatte alle tidkrevende aktiviteter i en innovasjonsprosess, kan det fungere som en støtte, og frigjøre tid som heller kan brukes på testing og eksperimentering. Dette bidrar til å sikre at produktet er robust og har bedre sjanser for å lykkes.

Produktskisser i Ideogram

Testing i større skala

Målet i denne fasen er å testeet utvalgt produkt i større skala og få tilbakemeldinger fra enda flere kunder nå som produktet er mer bearbeidet og konkret.


Innhente kundetilbakemeldinger og måle trafikk med Gamma

En landingsside, som er en enkel nettside, kan brukes for å samle inn enda mer tilbakemeldinger fra kunder, slik at vi kan lære mest mulig om hvordan produktet kan forbedres før vi går videre til skalering. Her kan kunden lese mer om produktet og dele detaljert informasjon om sin opplevelse og oppfatning av produktet etter å ha testet det, gjennom et tilbakemeldingsskjema. Dette kan oppnås ved å inkludere en flyer med produktet som sendes til kundene, hvor en QR-kode leder dem direkte til landingssiden.


Denne landingssiden kan vi lage gjennom et AI-verktøy som heter Gamma. Dette verktøyet kan også brukes for å lagePowerpoint presentasjoner og andre dokumenter.Gamma lager en full landingsside basert på en enkel prompt på noen sekunder og er gratis å teste ut. Til sammenligning hadde vi tidligere måttet bruke et par timer på å sette opp en enkel landingsside med low-code eller no-code verktøy. Forslaget som Gamma lager er et godt utgangspunkt og det er også mulig å gjøre justeringer på den visuellemalen og legge inn egne bilder. Vi synes Gamma er spesielt god på å forstå konteksten rundt hva vi ønsker og kommer opp med gode forslag til innhold selv med minimal input. I tillegg kan man enkelt integrere en rekke andre verktøy som for eksempel Google Forms for å innhente tilbakemeldinger – som er hele hensikten med denne landingssiden.Med en landingsside kan vi enkelt få flere tilbakemeldinger og sikre at vi treffer på behovene før man faktisk går i gang med produksjon i større skala.

AI-generert landingsside og skjema for kundetilbakemeldinger i Gamma.

Skalering

Hensikten med skaleringsfasen i en innovasjonsprosess er å øke etterspørselen for produktet ved å utvide produksjonen og distribusjonen til et større marked. I denne fasen bygger man på innsiktfra tidligere tester og eksperimenter for å finjustere produktet slik at det dekker faktiske kundebehov. Dette trinnet er avgjørende for å sikre at produktet ikke bare forblir en enkel ide, men blir en kommersiell suksess.


Lage reklamekampanjer med ChatGPT og Midjourney
I skaleringsfasen kan vi bruke generative AI-verktøy til markedsføring av produktet. For eksempel kan vi bruke ChatGPT til å gi oss idéer til ulike markedsføringskampanjer som kan øke etterspørselen av produktet. I prompten kan vi spesifiseres hvilken målgruppe vi vil treffe i kampanjen, hvilke budskapet kampanjen bør ha, forslag til prompt i Midjourney for å lage bilder og spesifikke ingresser som kan brukes i sosiale medier.

Noe av det beste med generativ AI når det kommer til markedsføring, er at man veldig raskt kan komme opp med et bredt spekter av ulike type budskap og teste disse i ulike kanaler. Det gjør det mulig å lage forskjellige typer annonser og å teste hvilke som har best konverteringsrate. Slik kan vi rasktforflytte midler til kampanjene som går bra og avslutte de som går dårlig.

Forslag til markedsføringskampanjer i ChatGPT og bildegenerert markedsføringsmateriell i Midjourney.

Lage reklamevideoer i Runway

Nylig har flere AI-verktøy for videoproduksjon kommet på markedet, som brukes til å lage videoertil annonser. Selv om ingen av disse verktøyene foreløpig leverer videoer av høy nok kvalitet til å bruke i markedsføring, ser vi stadig fremskritt. Det beste verktøyet vi har testet hittil er Runway, som klarer å lage korte snutter med lite bevegelse. Vi forventer betydelige forbedringer på dette området fremover og ser frem til eksempelvis lanseringen av Sora fra OpenAI som er ventet å være i løpet av 2024. I tillegg har et nytt verktøy kalt Luma AI blitt lansert som har potensial til å bli en stor konkurrent til Sora.


Effektivisere markedsføringsarbeidet med skreddesydde GPTer

En skreddersydd GPT refererer til en versjon av GPT-modellen som er spesialtilpasset for å møte spesifikke behov eller krav innen et bestemt bruksområde. Gjennom forhåndsdefinerte instruksjoner kan du gi GPT-en bestemte oppgaver, som å gi informasjon i en gitt struktur, svare på spørsmål, analysere data, søke på internett eller generere bilder. Dette innebærer at modellen er trent eller finjustert på spesialtilpassede data og informasjon for å gi mer relevante og nøyaktige svar.

En skreddersydd GPT kan brukes for å effektivisere innholdsproduksjon og det daglige markedsføringsarbeidet. I dette tilfellet har vi instruert GPTer til å lage markedsføringsmateriell i tråd med forhåndsdefinerte parametere som for eksempel grafisk profil og tone of voice i kommunikasjon.I skjermbildet under ser du eksempler på ulike skreddersydde GPTer som bistår med markedsføringsaktiviteter som å lage ingresser til sosiale medier, oversetting av markedsføringsmateriell og en tone of voice kontrollør.

Skreddersydde GPTer som bistår med markedsføringsarbeid.

Fordelen med å lage en skreddersydd GPT er at vi slipper å prompte på nytt hver gang vi ønsker å lage markedsføringsmateriale da den allerede er kjent med kriterier vi har for markedsføring og innholdsproduksjon.Dette gjøres gjennom å lasteopp dokumenter GPTen kan bruke som parametere og kriterier i arbeidet med markedsføringsinnhold.

Våre råd for å komme i gang med generativ AI

Det er mye å tjene på å aktivt bruke generativ AI i produktutvikling. Ved å effektivisere tidkrevende aktiviteter i innovasjonsprosessen, vil det være mulig å gjøre mer for mindre, som igjen vil redusere kostnadene tilknyttet innovasjonsarbeid. Dette gjør det mulig å utforske flere ideer raskere og med mindre ressursbruk. I tillegg vil generativ AI hjelpe med det kreative arbeidet som inngår i produkt- og tjenesteutvikling.

Våre råd for å komme i gang:

  1. Innovasjon og produktutvikling er et bra sted å starte med eksperimentering
  2. Test ut verktøy i praksis for å se om det funker for dere
  3. Del erfaringer internt og skap engasjement

Hold deg oppdatert på retail & FMCG ved å melde deg på nyhetsbrevet vårt her

Ønsker du å ta en prat om mulige prosjekter eller diskutere noe av innholdet i artikkelen? Ta gjerne kontakt for en prat!

Øistein Offergaard Haraldstad

Øistein Offergaard Haraldstad

Partner