Våre generativ AI tips!

Skrevet av: og

Publisert: 22. oktober 2024

De fleste selskaper har fått øyne opp for generativ AI og verdien det kan tilføre i arbeidshverdagen, og ChatGPT er blitt et kjent navn og verktøy som mange har testet eller kjenner til. Med den stadige utviklingen av teknologien ser vi at det jevnlig dukker opp et mylder av verktøy, lansert både av små og etablerte selskaper. Vår erfaring er at mange synes det er utfordrende å finne frem i dette mylderet og vite hvilke verktøy som er nyttige til ulike formål.

Når vi i Sprint jobber med innovasjonsprosjekter er vi opptatt av å bruke generativ AI der det kan øke verdi, og vi har opparbeidet oss god erfaring med en rekke verktøy. Høsten 2023 lanserte vi en ny spalte på LinkedIn hvor vi deler tips til bruk av generativ AI-verktøy i innovasjonsprosessen og generelle generativ AI-tips. I denne artikkelen har vi samlet alle tipsene for å gjøre det enkelt å få oversikt. Noe av informasjonen vi har lagt frem om verktøyene kan ha endret seg etter at vi publiserte LinkedIn postene, da endringene og utviklingen innenfor dette feltet skjer raskt.


Er du interessert i flere tips knyttet til innovasjon? Følg med på Linkedin i tiden fremover!

Generativ AI verktøy vi har skrevet om!

Spesialiserte GPT-er med ChatGPT 4

I denne spalten viste Eirik hvordan man kunne lage egne chatbots som er tilpasset spesifikke behov og egne datasett med ChatGPT4. I spalten eksemplifiserte vi hvor enkelt dette er ved å lage en egen modell som er spesialisert på å gi produktforslag til et retailselskap som passer inn i selskapets produktportefølje. OpenAI jobber hele tiden med utvikling av sin AI-tjeneste, og her kommer det stadig nye oppdateringer. Vi anbefaler å eksperimentere med å utvikle dine egne GPT-er, men husk å anonymisere data, sikre personvern og fjerne selskapskritisk informasjon. Les mer her hvis du ønsker å lage din egen eller teste ut GPT-er som andre har utviklet: Explore GPTs (chatgpt.com)


Hele spalten finner du her: Spesialiserte GPTer med ChatGPT 4


Perplexity

Det kan ofte være en utfordring å holde seg oppdatert på raskt skiftende markeder og nye trender. Et verktøy som kan være en verdifull ressurs i innovasjonsarbeidet er Perplexity AI. Perplexity AI er en søkemotor som er bygget på kunstig intelligens og omtales av mange som en krysning mellom Wikipedia og Google. I denne spalten viste Emilie hvordan Perplexity kan brukes for å utforske mulighetsrommet for innovasjon ved å raskt få oversikt over bransjenyheter, konkurrenter og forbrukertrender fra et bredt spekter av kilder.

Hele spalten finner du her: Perplexity


Gamma

Gamma er et verktøy som kan brukes til å lage nettsider, presentasjoner og dokumenter raskt og effektivt. I innovasjonsarbeidet vil det for eksempel være vanlig å lage landingssider for å innhente kundetilbakemeldinger eller pitchepresentasjoner for løsningsintervjuer og -piloter. I denne spalte viste Key oss hvordan man kan lage en landingsside på få minutter for et fiktivt, nytt produkt for dagligvarebransjen, for å teste produktet i større skala og hente kundefeedback før en eventuell lansering. Produktet er en sunn potetchips, som har utelukkende blitt lagd med generativ AI-verktøy.

Hele spalten finner du her: Gamma


Midjourney

Erlend viste oss i denne spalten tips og triks til hvordan man kan lage illustrasjoner og bilder med Midjourney som kan brukes til produktskisser, sosiale medier og nettsider. Ved enkle triks kan du sikre at bildene som genereres er tilpasset dine behov og av god kvalitet! Etter at vi publiserte spalten har Midjourney lansert et nytt grensesnitt i web som gjør det enklere å få ønsket resultat. Sjekk det ut her: (link til midjourney med nytt grensesnitt).

Hele spalten finner du her: Midjourney


Miro AI

Miro AI (eller Miro Assist som det het da vi lagde spalten) hjelper med å akselerere kreative prosesser i Miro, som er en plattform der teamet enkelt kan designe, planlegge og utvikle ideer på en felles digital tavle. I denne spalten viste Caroline eksempler på hvordan Miro AI kan brukes til blant annet å generere forretningsideer basert på behovene til en bestemt målgruppe og lage visuelt design av løsningen. Vår opplevelse av å bruke Miro til samhandling og herunder Miro Assist er at dette er et verktøy som fortsatt er i utviklingsfasen, med betydelig rom for forbedring. Vi tror likevel at potensialet er stort ved et slikt alt-i-ett verktøy.

Hele spalten finner du her: Miro AI


Syntetic Users

Visste du at generativ AI kan hjelpe oss å utforske problemene en målgruppe står overfor, uten at vi trenger å snakke med ekte mennesker? Synthetic Users, som nå er i beta, er et generativt AI-verktøy som muliggjør nettopp dette, og som vi har utforsket i tilknytning til innovasjonsarbeid. Her kan du legge inn målgruppe og informasjon om problemene du tror menneskene kan oppleve, for deretter å simulere intervjuer med fiktive, men troverdige, «personas». Verktøyet gjør det mulig å utforske problemer og opplevelser fra flere vinkler, selv om det selvfølgelig ikke erstatter behovet for menneskelig innsikt og forståelse i innovasjonsarbeidet. Vi liker konseptet, og opplever at det kan hjelpe oss å få inspirasjon til nye perspektiver tilknyttet problemer.

Hele spalten finner du her: Syntetic users


Notion AI

Leter du etter en produktivitets- og notatløsning som kan effektivisere arbeidshverdagen, og gjøre at du slipper å hoppe mellom ulike verktøy? Da kan vi anbefale å teste Notion AI, som nå har (nesten) alt man kan ønske seg av funksjonalitet samlet på ett sted. Notion er en programvare hvor du kan samle dokumenter, organisere prosjekter og ikke minst ta notater. Dette er nyttig i innovasjonsarbeidet - for eksempel når vi jobber i problemfasen av en innovasjonsprosess og samler store mengder informasjon gjennom intervjuer, markedsundersøkelser og desktop research. Nå har Notion også fått en generativ AI-funksjonalitet som hjelper deg med å oppsummere dokumenter, forbedre eksisterende innhold, og autogenerere aksjonspunkter fra møtenotater. Selv om flere av disse funksjonalitetene finnes gjennom andre verktøy er det ekstra praktisk å samle alt på ett sted uten klipping og liming! Notion AI har nylig lansert en ny versjon med nye funksjoner. Ved å samle innsikt fra flere plattformer som Slack, Google Slides, Jira og GitHub er det enklere å få raskt tilgang til viktig informasjon og kan hjelpe med raskere beslutningstaking. Den kan også analysere PDF-dokumenter og bilder, i tillegg har de innført enkle knapper for tekstforbedring og forklaring av avsnitt.

Link til spalten finner du her: Notion AI


Fermat

Fermat har gjennomgått en betydelig transformasjon fra å være et generelt innovasjonsverktøy til nå å fokusere spesifikt på designere. Tidligere fungerte Fermat som et interaktivt verktøy, likt et Miro-brett med generativ AI integrert. Det ga brukere en arena der brukere kan samarbeide mellom seg og med generativ AI for å skape ideer, utforske problemer og utvikle løsninger i innovasjonsarbeidet. Samarbeidet skjedde i sanntid, med AI-assistanse som hjalp til med å reflektere over utfordringer og utvikle løsninger gjennom maler som "Ideation" og "Brainstorming". Verktøyet støttet brukerne i å se problemer fra nye perspektiver ved hjelp av funksjoner som "Reframe your problem" og "How Might We"-setninger. Selv om enkelte funksjoner fortsatt var under utvikling, var Fermat et nyttig verktøy for innovasjonsprosesser. Nå har Fermat endret fokus og er blitt et spennende verktøy for særlig designere. Den nye plattformen gir brukere muligheten til å visualisere skisser, endre farger og materialer, og prøve klær på digitale modeller. I tillegg kan brukerne simulere photoshoots og forvandle moodboards til detaljerte skisser. Fermats overgang til et spesialisert designverktøy viser hvor spennende det er når selskaper tilpasser seg nye muligheter og skifter retning.

Link til spalten finner du her: Fermat


Kraftful

Kraftful er et generativt AI-verktøy som skal hjelpe deg med å engasjere brukere og forbedre produktet. Verktøyet tilbyr funksjoner som eksempelvis analyser av feedback fra brukere og analyser av brukeratferd. Med Kraftful kan du effektivisere prosessen med å oppsummere tilbakemeldinger fra brukere og raskere avdekke behov. I tillegg til oppsummeringsfunksjoner kan du også «chatte» med brukerdataene dine ved hjelp av generativ AI. I innovasjonsprosessen kan dette være interessant både med hensyn til lansering av minimumsprodukter, men også generelt i problem- og løsningsfasen for lære mer om hva brukere av konkurrerende aktøren sier om tjenestene. I spalten eksemplifiserer vi funksjonene ved analyse av FINN-appen og tilbakemeldinger.

Link til spalten finner du her: Kraftful


Vi er spent på hvordan verktøyene utvikler seg i tiden fremover og gleder oss til å se hvilke andre verktøy som kan bli nyttig i innovasjonsprosessen!


Vil du lære mer om generativ AI? Sjekk ut denne oppsummeringsartikkelen om vårt beste materiale på temaet.

Er du nysgjerrig på hvordan din bedrift kan komme i gang med generativ AI? Vi har allerede hjulpet flere selskaper i mange ulike bransjer og diskuterer gjerne temaet med deg. Ta kontakt for en uforpliktende prat!

Åshild  Fossum

Åshild Fossum

Senior Manager | Leder for Innovasjon