Sprint har gjennomført et flerfaset samarbeid med Nortura for å utvikle og iverksette en innovasjonsstrategi for et av forretningsområdene. Over en periode på to år har Sprint bidratt med både strategisk og operativ støtte, fra utvikling av innovasjonsstrategi til praktisk testing og skalering av nye konsepter.
Bakgrunn
Nortura, en av Norges ledende matprodusenter med kjente merkevarer som Gilde og Prior, står overfor økt konkurranse og endrede forbrukertrender. For å møte utfordringene og sikre bærekraftig vekst, har selskapet et behov for å fornye og innovere sitt produktutvalg i tråd med forbrukernes stadig skiftende preferanser.
Foto: Nortura
Samarbeid og leveranser
Fase 1:
Sprint bistod med utviklingen av Norturas innovasjonsstrategi for ett forretningsområde, som la grunnlaget for områdets visjon, vekstmål og vekstplattformer fram mot 2030. Arbeidet inkluderte et omfattende innsiktsarbeid med involvering av forbrukere, eksperter og interne ressurser for å bygge en helhetlig forståelse av dagens situasjon, risikoer og muligheter fremover. Som en del av arbeidet utviklet forretningsområdet en innovasjonsportefølje i tråd med strategien.
Fase 2:
I den andre fasen støttet Sprint innovasjonsteamet med videreutvikling og skalering av ideer fra innovasjonsporteføljen. Dette innebar flere former for testing, inkludert hjemmetester av produkter, tester i sosiale medier og geriljaintervjuer. I løpet av samarbeidet har innovasjonsteamet testet ulike konsepter i utvalgte dagligvarebutikker og på nett.
Foto: Nortura
Sprint og Nortura
Sprint og Nortura har hatt et tett samarbeid siden 2022. I denne perioden har Sprint bistått på ulike innovasjonsprosjekter i flere deler av konsernet.
I Sprint tror vi på å skape varige endringer gjennom tett samarbeid. Ta gjerne kontakt for en prat om hvordan våre rådgivere kan bistå i ditt neste prosjekt.
Åshild Fossum
Senior Manager | Leder for Innovasjon