Fra eksperiment til reell effekt: Hvordan Storebrand jobber for å lykkes med Gen-AI

Skrevet av:

Publisert: 31. mars 2025

Generativ AI er i ferd med å forandre måten vi jobber, lærer og skaper verdi – og i Storebrand har teknologien allerede fått fotfeste. Med en strategi som kombinerer læring, eksperimentering og ansvarlig bruk, har selskapet bygget en kultur der innovasjon skjer på tvers av hele organisasjonen. AI er ikke lenger et eksperiment, men en integrert del av arbeidshverdagen – fra kundeservice og utvikling til markedsføring og strategi.

Vi har snakket med Nadine Caillé Nesheim, Digital Transformation Lead, om hvordan Storebrand skaper reell verdi med AI, hvilke utfordringer de har møtt, og hvilke råd de gir til andre virksomheter som vil i gang.

AI som en del av arbeidshverdagen

I Storebrand er ikke AI et fremtidsprosjekt – det er allerede en integrert del av arbeidshverdagen til mange ansatte. AI brukes på tvers av organisasjonen, men særlig innen kundeservice, kundeoppfølging og utvikling har teknologien gitt store gevinster. En av de viktigste katalysatorene for AI-adopsjonen har vært en allerede utforskende kultur som er åpen for endringer, med ledere og ansatte i spissen som har turt å gå foran for å se om AI kan bidra til å løse problemstillinger i arbeidshverdagen.

– Generativ AI har vært en inngang til å forstå den nye teknologien for mange ansatte. Både erfaringer fra problemstillinger relatert til jobb og privatliv øker forestillingsevnen og kompetansen. Våre ansatte tenker til enhver tid på hvordan ny teknologi kan komme til nytte for våre kunder, og dette genererer mange spennende prosjekter og initiativer. Med bred bruk av Copilot M365 har vi også senket terskelen og gjort det enkelt å teste ut generativ AI i kjente arbeidsverktøy som Word, Sharepoint, Outlook og Teams, sier Nesheim.

Innenfor kundeservice har vi sett betydelige effekter, der AI bistår med forslag til svar, tone-of-voice-tilpasninger og automatisk oppsummering av kundehenvendelser.

– Vi ser at AI hjelper oss med å løse komplekse kundehenvendelser raskere, ikke til å erstatte mennesker. I stedet for å bruke tid på å lete etter informasjon, får kundebehandlere forslag til svar basert på tidligere samtaler og oppdatert kunnskap, forklarer hun.

Men det stopper ikke der. Utviklere og digitale team i Storebrand bruker også AI verktøy for å effektivisere kodeproduksjon, feilsøking og innovasjon. AI hjelper oss med å generere forslag til løsninger, redusere repetitive oppgaver og teste nye ideer raskere.

– AI er en gamechanger for utviklingsarbeid. Vi har sett en markant økning i hvor raskt vi kan teste og iterere løsninger, sier Nesheim. Her er tverrfaglighet nøkkelen til å skape verdi raskt sammen, forretningsmiljøene og kundene har domenekunnskap om hvilke utfordringer som er viktige for dem å løse først, og når de slår hodene sammen med eksperter på innovasjon, brukeropplevelse og teknologi – da får vi både små og store fremskritt som kan bety en forskjell for både kundene våre og de hos oss som har kundekontakt.

AI Champions – Nøkkelpersoner for AI-adopsjon

En viktig del av Storebrands AI-satsing har vært etableringen av AI Champions – ansatte som fungerer som ambassadører og pådrivere for AI internt.

– AI Champions er brobyggere mellom teknologi og forretning. De hjelper kollegaer med å forstå, teste og ta i bruk AI i arbeidshverdagen, samtidig som de utfordrer oss til å utforske nye muligheter, sier Nesheim.

Disse nøkkelpersonene har vært sentrale i opplæring, initiert interne piloter og bidratt til at AI blir brukt på en ansvarlig og effektiv måte på tvers av organisasjonen. De er synlige i organisasjonen og holder ukentlige møter og workshops om mulighetsrom og dilemmaer innenfor AI-feltet og innovasjon, og bidrar til våre felles læringsarenaer på tvers av våre ansatte i Norden som for eksempel AI show n’ tell der spennende prosjekter og innsikter deles bredt og iWaffle’s der de spiller inn hvilke eksterne foredragsholdere de ønsker å lære fra innenfor AI og innovasjonsfeltet både i Norge og globalt.

Resultater og effekter: Fra produktivitet til kreativitet

Storebrand ser allerede tydelige effekter av AI, både når det gjelder produktivitet, kreativitet og innovasjonstakt.

– AI lar oss jobbe smartere, ikke bare raskere. For eksempel ser vi at ansatte bruker mindre tid på repetitive oppgaver og mer tid på strategiske og kreative prosesser, sier Nesheim.

Konkrete resultater:

  • Over 80 % adopsjonsrate i 2025: Et stort flertall av Storebrands ansatte bruker generativ AI aktivt i arbeidshverdagen.
  • Over 1000 ansatte har deltatt på AI-workshops over det siste året, noe som har bidratt til å senke terskelen for AI-bruk og hvor vi snakker like mye om mulighetsrom som etiske dilemmaer og sikker bruk.
  • AI har bidratt til å redusere svartiden i kundeservice betydelig, samtidig som kvaliteten på svarene har økt.
  • AI-drevne agenter er nå under utvikling for å automatisere enda flere oppgaver, samtidig som de forbedrer presisjon og brukeropplevelse. De første bruksområdene vi ser agenter fungerer veldig bra på er strategiprosesser, markedsanalyser og innenfor rekruttering og enhetlig arbeid med stillingsannonser og tone-of-voice.

AI i praksis: Generativ AI som innovasjonsdriver og kampanjer med skreddersydd produksjon

Generativ AI har ikke bare økt produktiviteten, men også åpnet nye muligheter for innovasjon. Et eksempel er hvordan Storebrand har brukt Copilot til å forenkle møtenotater og beslutningsprosesser.

– Før brukte vi mye tid på å oppsummere møter og hente ut nøkkelpunkter. Nå kan Copilot gjøre det automatisk, slik at vi kan fokusere mer på handling og mindre på administrasjon, sier Nesheim.

Et annet område der Copilot har hatt stor effekt, er tekst- og innholdsproduksjon til blant annet markedsføring.

– En av våre AI Champions tok initiativ til å teste hvordan AI-baserte bildeverktøy kan brukes til kampanjer. Det sparte oss for uker med designarbeid, og samtidig gjorde det oss mer fleksible i tilpasningene, sier Nesheim.

– Ansatte som kanskje var skeptiske til AI, har sett hvor nyttig det er for å komme i gang med et førsteutkast av en tekst eller analysere store mengder informasjon raskere. Det har gjort AI mer tilgjengelig for alle, forteller hun.

Utfordringer og ansvarlig bruk av AI

Selv om AI gir store muligheter, er det også utfordringer knyttet til implementering og bruk. Sikkerhet, datahåndtering og kulturendring er tre av de viktigste temaene Storebrand har jobbet med.

– Vi må balansere innovasjon med ansvarlighet. AI åpner mange dører, men vi må også være bevisste på når og hvordan vi bruker det. Kundedata og sensitive opplysninger må alltid håndteres med de høyeste sikkerhetsstandardene, understreker Nesheim.

To sentrale utfordringer Storebrand har møtt:

  1. Overdreven forsiktighet kan hindre innovasjon
    – Ansvarlighet er viktig, men vi må passe oss så ikke AI blir sett på som en risiko i seg selv. Vi ser at enkelte er redde for å teste AI, fordi de tror det er risikofylt. Det er viktig å avmystifisere teknologien og vise hvordan den kan brukes på en trygg og kontrollert måte.
  2. Lederforankring er avgjørende
    Storebrand har sett at de lederne som selv tar i bruk AI, også er de som lykkes best med å skape en utforskende kultur i sine team.
    – Ledere må gå foran og vise vei. Vi har hatt stor suksess med egne leder workshops, hvor de får praktisk erfaring med AI og lærer hvordan de kan bruke teknologien og mulighetsrommet strategisk, sier Nesheim.

Fremtiden: AI-agenter og videre eksperimentering

Så hva blir det neste for Storebrand?

– AI-agenter blir et stort satsingsområde fremover. Vi ser enorme muligheter i personlig tilpassede AI-assistenter som kan støtte ansatte i ulike oppgaver – i alt fra analyser til kundeinteraksjoner, sier Nesheim.

Samtidig jobber Storebrand med å spisse AI-bruken inn mot bransjespesifikke behov. Bank, sparing, forsikring, kapitalforvaltning og innenfor eiendom og bygg er områder hvor AI kan bidra til smartere beslutninger og økt operasjonell effektivitet. Vi ser særlig muligheter innenfor sirkulære forretningsmodeller innenfor forsikring, både på privat- og bedriftsmarkedsområdet.

Det er aktører i markedet som nå spesialiserer seg på både miljø- og klimautvikling og prognoser, samt innenfor gjenbruk og ombruk – dette følger vi tett med på for å se hvordan ulike samarbeid kan berike vår virksomhet. Vi er særlig opptatt av å finne muligheter der innovasjon, teknologi og bærekraft kan øke verdien i våre verdiforslag til våre kunder og skalere både vekst- og bærekraftsmuligheter.

Vi bygger også helt nye forretningsmodeller og verdiforslag underveis og vi merker at våre ansatte blir mye mer kreative og får mer mestringsfølelse med mer tilgjengelige innovasjonsverktøy og demokratisering av teknologi for å bygge nye tjenester og forbedre prosesser! Det er veldig gøy å være med på!

Fem råd til selskaper som vil utforske muligheter med generativ AI

  1. Start med en konkret problemstilling – Ikke prøv å lære alt på én gang. Finn et område hvor AI kan gi verdi, og bygg derfra.
  2. Test og lær i praksis – La ansatte eksperimentere med AI gjennom workshops og piloter. Det er slik man lærer hva som fungerer.
  3. Bygg en kultur med ledere som bidrar og er nysgjerrige og tilrettelegger for innovasjon – Skap læringsarenaer sammen med hele organisasjonen på alle nivåer, bytt på hvem som tar lead, se ting fra flere vinkler, forvent at lederne er nysgjerrige og tilrettelegger.
  4. Øv sammen på sikkerhet og dilemmaer – kritisk sans og stresstesting av løsninger er viktig for å øke trygghet rundt bruk. Din mest kritiske medarbeider kan bidra like mye som den aller mest AI-frelste. Omfavn mangfoldet og friksjonen – der lærer i hvert fall vi mest!
  5. Ikke vent på den perfekte løsningen – AI-verktøy utvikler seg raskt, alt er i beta, hele tiden. Det viktigste er å komme i gang og lære underveis.

Digital transformasjon, innovasjon og generativ AI er i konstant utvikling, vi bygger et lag med ansatte som ønsker å øve på sin forestillingsevne, som ønsker å utvikle sin læringsstrategi og som gjennom mye prøving og feiling vi håper blir robuste for det som kommer av kundebehov, utfordringer og muligheter i fremtiden.

Er du nysgjerrig på hvordan din bedrift kan komme i gang med generativ AI? Vi i Sprint har allerede hjulpet flere selskaper i mange ulike bransjer og diskuterer gjerne temaet med deg. Les om våre generativ AI tips i artikkelen Våre generativ AI tips!, og se vårt tjenestetilbud på Generativ AI. Ta også gjerne kontakt for en uforpliktende prat!